نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3440
-
الف
+

«تپه الماس» ولایت بامیان از فهرست آثار باستانی یونسکو حذف می شود

«تپه الماس» به دلیل تخریب و استفاده غیر قانونی در آستانه حذف از فهرست یونسکو قرار گرفت.

به گزارش آی فیلم 2، «تپه الماس» یکی از چندین مکان‌ باستانی ولایت بامیان، به دلیل تخریب و استفاده غیر قانونی در آستانه حذف از فهرست یونسکو قرار گرفت.

یافته‌ها از سندهای رسمی به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که ساخت و ایجاد شهرک‌های غیرقانونی، قاچاق آثار باستانی و استفاده‌ی سو از حقوق مالکان اصلی مغاره های این منطقه‌ باستانی، از مواردی است که این منطقه باستانی را در معرض خطر حذف از لیست اماکن ثبت شده در یونسکو قرار می دهد.

مسوولان وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان هُشدار داده‌اند که اگر تپه الماس که تخریب شده به ‌حالت قبلی ‌اش برنگردد، بامیان از فهرست میراث‌های فرهنگی جهان، حذف خواهد شد.

بر اساس معلومات سازمان جهانی یونسکو، تپه الماس با پیشینه‌ تاریخی بیش‌ از یک‌هزار سال و مغاره‌های به ‌جا مانده از آن‌ زمانه‌ها که وصل‌کننده‌ دو تمدن بودایی و اسلامی به‌شمار می‌رود، ثبت میراث‌های فرهنگی این سازمان می‌باشد.

هم‌زمان با اعلام این خبر، شماری از باشندگان و مغاره‌نشینان از نمایندگان مردم خواسته‌اند تا مانع تخریب این تپه باستانی شده و به دوسیه آنان رسیدگی شود.

شفقنا نوشت: از طرفی دیگر مسوولین این ناحیه واکنشی نسبت به این شکایات نداشته و پیگیری برای حل مشکلات باشندگان محلی این منطقه هنوز مشخص نیست.

ع ا

نظر شما
ارسال نظر